Fruits Basket : Its lessons!



I was so happy when you smiled
Your smile breaks through 
the clouds of grey

Far from the sunny days that lie in sleep
Waiting with patience for the spring
When the flowers will bloom renewed again
Knowing there's more beyond the pain of today

Although the scars of yesterday remain
You can go on living 
as much as your heart believes

You can't be born again 
All though you can change
Let's stay together always


Yeah, its just a song. I make some of my day by watching this anime. Frankly speaking, i'm one of anime,Japanese manga fan since young. I love detective conan in primary school. I love the way he makes his deductive, creative thinking and maybe Gosho Aoyama's ideas in sketching and creating the cases. And some others manga and anime i use to follow such as Naruto. Other reason, i love to sketch any cartoons and views. Its one of my way to release tension.

But then, Fruits Basket has its own message, as well as Naruto. Honda Tohru tries to believe the best between her fate being an orphan at high school level. She  is very kind, determined, grateful and patient girl. She meets Sohma-family with the awkward cursed who are being concerned to her. She loves to share her believe on this faith. Her mummy's said is always being her encouragement and motivation. For a few things she gets, she is always being grateful. 

She believes that we must make people happy to ensure our lives also happy. She will make sure that everyone loves themselves by the way they are. No matter what the past lives and the late background, everyone deserves a better life for today and tomorrow. Being grateful for everything is very precious anyway! As Tohru lost her parent, it makes her more appreciated to everyone. "Even though, they still alive, but i lost them".

I just to get an idea. Sometimes we might feel that we are useless or  non-precious at all. It depends on us instead. The more you love yourself, the more people will respect you then! We are not born kindness already, so that we have to change by using our hand. If we want to change, yes go on. Life is always once, so you can't change the yesterday sick but you can change for the remaining now. C'est la vie. We would more appreciated when we lost the person or thing we love. We learn to do give more than get  when we have gone thru hard and pain way before. BUT, the  Muslims should feel more. That how tarbiyah works ! HE teaches human from the pain as to love the future gift. The more she gets pain, the greater her life.

be grateful always~

Lets Stay Together itsumo =)

Sajak- Aku yang seorang itu

{Buat diri,
Semoga percaya dengan langkah ini
Dia ada , percaya..}

Aku bukanlah rama-rama
Yang bisa mengepakkan sayap
Ke mana jua

Harun Yahya's pic
Aku bukanlah beburung
Yang berterbangan gembira
Nun jauh ke utara

Aku bukanlah sesemut hitam
Yang mampu menguasai 
Dunia-dunia tanah berkota

Dan aku jua bukan sang singa
Yang tegar menguasai
Segala isi dunia rimba

Tapi aku adalah seorang insan
Yang seorang itu
Mengutip cebisan-cebisan kehidupan
Harun yahya's pic
Melakarkan pada dinding kenangan
Agar tercetus suatu citra pelangi

Maka,aku insan biasa
Mengharapkan sesuatu daripada Pencipta
Bernaungkan tinta
iman dan takwa

Meski kadang tersadung
Pada kezulmatan
Lantaran aku hanya insan biasa
Bersenikan cinta
Butiran ciptaanNya

Hasil nukilan;
'Izzah
Meja study sejarah
Taayah,Ipoh
1521


Cerpen : ADIK - sebuah memori 2

Tahun Satu

Pukul 5 adik sudah bangun, bersemangat sekali. Hari ini adik akan memulakan sekolah. Seronok sangat. Adik akan ada kawan baru. Dulu adik sekolah tadika dan  semua kawan-kawan adik adalah mereka yang lama adik kenal,orang sebelah rumah,satu kampung dan sepupu sepapat adik. Hari pertama ke sekolah, adik menaiki bas. Sekolah adik sangat jauh melebihi 5km. Ayah pesan pada ibu supaya kami adik-beradik mesti ke sekolah agama. Abang adik ada sekali. Dia tersenyum melihat adik begitu teruja mengenakan pakaian putih baru. Ibu membekalkan kami air minuman dan makanan."Nanti tak payah beli kat kantin,tak payah berebut-rebut.Makan je bekal tu," ujar ibu tersenyum. Terima kasih ibu, mesti sedap nasi goreng ibu.

Hari itu berlalu dengan baik. Setiap mata pelajaran guru meminta kami perkenalkan diri. Adik tak panggil guru,panggil cikgu. Cikgu Hasnita nama guru kelas kami. Cikgu Hasnita lembut dan suka tersenyum. Dia mengajar subjek Bahasa Melayu. Cikgu-cikgu yang lain pun baik. Adik kenal kawan baru, namanya Fahmi. Meja dia sebelah adik. Adik tidak peramah. Dia yang mula-mula menegur adik. "Kau duk mana?" Fahmi bertanya. Adik tidak pelik Fahmi tanya. Pasti orang lain hairan, lantaran adik bukan penduduk berdekatan sekolah tersebut. Kemudian, Fahmi makan sekali dengan adik ketika waktu rehat. Fahmi ada nasi lemak. Gembiranya hari pertama!!

Petang yang meriah,seperti biasa adik bermain lagi di padang. Padang. Ayah! Pasti tidak boleh adik lupakan. Tetapi, tahun lepas telah berlalu, membawa adik ke musim baru. Musim tiada ayah. Adik masih kecil untuk merasai kesakitannya. Namun,kenangan bersama ayah kadang datang dan pergi. Berkebun di belakang rumah,mendengar nasyid selawat sambil tertidur dan segala aktiviti harian ayah. Adik cuba buat tidak endah rasa-rasa itu. Pasti ibu, abang dan kakak endah lebih. Entahlah,adik tidak pasti.

Penat bermain, adik berehat di bawah pohon bunga. Pohon itu aneh sekali bagi adik. Ia rendang dan berbunga,wangi sekali. Dan pohon itulah yang selalu dilewati layang-layang adik. Tersangkut di pohon dan jika cuba diambil dengan galah panjang,pasti terkoyak.

 " Buruknya kasut kau! Selipar jepun je?Haha." Terkejut adik. Dia merenung adik dengan pandangan jelik. Nina, anak tuan kedai runcit berdekatan rupanya ada di situ juga. Malas melayan. Adik tertunduk merenung kasut. Tersengih sahaja adik tahu.

 "Buruknya...Kau takde kasut lain ke?Miskin betul..hahaha". Dia ketawa lagi. Kemudian berlalu pergi. Adik kepenatan, tidak berganjak dari pohon itu meski diejek. Adik memandang selipar itu,perlahan-lahan adik menanggalnya bersandar di tepi pohon. Kau perempuan, memanglah kasut berbunga-bunga. Adik mengeluh. Tidak ambil pusing usikan Nina yang tua setahun dari adik. Tetapi mata adik memandang sayup selipar itu.

Ibu bukan orang kaya. Ayah juga bukan dalam kalangan berada. Semenjak kematian ayah, ibu mula berusaha mencari kerja. Dari seorang suri rumah yang pendiam, ibu terpaksa memikirkan masa depan anak-anaknya sendiri. Ibulah ayah, ibulah ibu. Apa pun gaji pencen ayah yang dulu merupakan guru kerajaan, sedikit sebanyak membantu ibu. Akhirnya ibu diterima sebagai pekerja kantin sekolah rendah berdekatan rumah. Ibu pergi awal-awal pagi dan pulang pada pukul dua petang. Kasihan melihat ibu kadang-kadang. Tidak pernah merasai kepenatan bekerja kemudian menguruskan kami adik-beradik yang masih kecil lagi. Adik pernah melihat ibu berkerut-kerut muka mengira duit sambil melihat bil bulanan. Pasti ibu pening memikirkan wang. Tetapi ibu kuat. Adik percaya. Miskin? Adik tertanya. Kalau miskin, tak makan nasi. Kemudian, mati. Itu baru miskin. Haha. Adik ketawa sendirian sambil berlalu pergi meninggalkan pohon. Sura merah dilangit makin memerah, kicauan burung berlari ke sarang. Adik terus berlari pulang meninggalkan rasa hati itu pergi.


Nombor satu

"Tahniah, Faiz Adil ! Nombor satu untuk peperiksaan pertengahan tahun darjah satu!" ujar Cikgu Hasnita sebaik melangkah ke kelas Tahun Satu Ma'wa. Adik hanya tersenyum. Fahmi di sebelah menepuk-nepuk lembut. "Pandai kau !" ujarnya gembira. Semua rakan  sedarjah memandang adik. Ya, adik tidak seperti pelajar lain. Aktif dan nakal dalam kelas. Adik lebih suka belajar atau bersembang dengan Fahmi di dalam kelas, ketika menunggu guru seterusnya mengajar. Kawan-kawan adik sering bermain sana-sini. berbuat bising dan kadang-kadang mengusik pelajar perempuan. Adik tidak dididik sebegitu. Jadi, adik memilih untuk melakukan aktiviti sendiri. Meskipun Fahmi terkadang bermain bersama mereka. Adik sedar, adik bukan peramah, periang, peangaktif dan sebagainya lah yang glamor itu.

Hari ini adik pulang ke rumah dengan senyum yang melebar. "Ibu, adik dapat nombor satu. Nanti datang sekolah untuk tengok rekod. Cikgu Hasnita suruh," Ibu tersenyum sambil mengesat peluh di dahi. Baru pulang kerja, menyiapkan makanan tengah hari pula. " Pandai, adik. Insya Allah! Nanti ibu cuba pergi naik bas." Adik hanya tersenyum girang. Pasti ibu bangga. Makin melebar jiwa adik.

" Lagi setengah tahun kita akan ada peperiksaan akhir tahun. Jadi, sesiapa yang dapat banyak merah pastikan bertukar biru nanti, ya!" Pesan Cikgu Hasnita kelas pagi itu.
"Ha, Atira.Kamu nombor tiga kan dalam kelas. Ibu ayah kamu ada bagi apa-apa?" Tanya cikgu, sengaja memulakan suasana pagi kelas.  
 " Ayah saya hadiahkan buku cerita dan duit RM50. Saya masukkan dalam bank." Cerita Atirah riang.
" Ayah dan mak saya berjanji nak bawa saya pergi ke Pulau Pangkor hujung minggu ni sebab saya dapat nombor dua." Fathullah menyampuk tanpa dipinta.
"Siapa lagi yang dapat hadiah?" Cikgu Hasnita bertanya sambil mengangkat tangan. 
  " Ayah saya bagi anak patung sebab saya dapat nombor lima," Aida bangun tiba-tiba." Kalau saya dapat nombor satu, ayah saya akan bawa jalan-jalan!"

Cikgu Hasnita mengangguk-angguk." Jadi, sesiapa yang nak hadiah dari mak ayah dan sekolah, buat elok-elok ya." Adik tertunduk. Adik nombor satu,tetapi ibu tidak membelikan apa-apa. Sekadar datang ke sekolah tempoh hari dan tersenyum pada adik selepas berjumpa Cikgu Hasnita. Kasihan ibu, bersusah-payah menaiki bas ke sini. Tetapi Cikgu Hasnita faham. Dia tidak pula bertanya adik. Dia tahu adik baru kehilangan ayah dan ibu bukan orang senang. Kawan-kawan adik yang lain juga tidak berapa tahu tentang kematian ayah. Mujur mereka tidak pelik pabila adik membatukan diri. Terasa? Entahlah. Seperti biasa adik kurang peduli orang lain. Tiba-tiba Fathullah menjerit perlahan nama adik. 
" Adil! Ayah kau bagi apa? Mak kau bagi apa? Kau mesti lagi best hadiah!" Fathullah, mejanya di belakang adik. Agak terkejut dibuatnya. Cikgu Hasnita menyampuk kemudian " Ok, kelas. Kita sambung ejaan lagi. Banyak tak habis ni. Kerja sekolah minggu lepas siap tak?!" Cikgu bertanya kuat. Soalan Fathullah seolah-olah tidak didengari sesiapa. Pandai cikgu mengalihkan perhatian. Terima kasih,Cikgu Hasnita! Adik bersyukur dalam hati.

Adik bersandar pada dinding sekolah seusai solat zohor berjemaah. Bas selalu lambat! Gerutu adik dalam hati. Teringat pula kelas tadi. Ya, betul. Adik selayaknya peroleh hadiah. Adik nombor satu lagi. Adik berkira-kira, mungkin ibu tidak memberi hadiah kerana adik tidak meminta. Kalau adik minta apa salahnya? Lagipun adik sudah gembirakan hati ibu. Tetapi, kenapa ibu sendiri tidak beri apa-apa tanpa perlu diminta. Adik runsing memikirkan pula. Cikgu Hasnita terlihat kelibat adik kebetulan dalam perjalanan menuju bilik guru.

 "Adil. Mari sini kejap. Ikut Cikgu ke bilik guru. Ada sesuatu untuk kamu," ujar cikgu seperti biasa dengan senyuman anggunnya. Adik hanya membuntuti. Cikgu Hasnita membuka laci meja guru. Sebuah kotak berbalut kemas. " Ni untuk Adil, dapat nombor satu. Dah lama cikgu beli untuk bakal nombor satu." Cikgu menghulur. "Cantiknya, cikgu. Terima kasih." Adik sangat gembira. "Sama-sama. Nanti kirim salam pada ibu,ya," cikgu berpesan. 

Adik berlalu pergi. Kerunsingan tadi hilang. Haha. Aku dapat hadiah dari Cikgu Hasnita. Korang semua mak ayah. Adik tersenyum sendiri. Tetapi, dalam masa yang sama. Adik terus memikirkan hadiah yang boleh diminta dari ibu.

Usai tiba di rumah, adik tidak sabar melihat kotak berbalut kemas itu. Belum sempat bertindak, ibu menegur adik. " Pergi mandi. Lepas itu kita makan sekali." Adik akur. Takpe, lepas mandi pun boleh buka hadiah.Sabar Adil. Seakan memberi semangat, adik bergegas masuk bilik. 
Dengan kepala yang masih basah, adik membuka balutan tersebut. Sangat tidak sabar untuk adik tahu isi hadiah. Kotak pensil! Cantiknya! Ia berwarna biru putih dan kuning, bertingkat dua, dan terdapat bahagian untuk mengisi pen. Gembira bukan kepalang adik. Siap menunjuk-nunjuk pada ibu, abang dan kakak akan hadiah teristimewa buat adik di meja makan. Ibu menyuruh adik makan sekali. Pinggan di isi nasi dan lauk,mulut mengunyah tetapi hati adik terus berfikir. Nak minta kat mak atau tidak hadiah tersebut. Memandang ibu mengunyah nasi sambil melayani fikiran, adik rasa bersalah yang amat. Wajah ibu keletihan, ia cuba disorok hakikatnya kami anak-anak tahu sikap dan cara ibu. Akhirnya, adik mengambil keputusan untuk berdiam diri. 
Aku ada hadiah istimewa dari cikgu! Kau ada! Bisik adik pada hati sedikit sebanyak menghilang rasa kehendaknya yang tinggi. Mungkin juga untuk membalas rasa cemburu kepada kawan-kawan yang lain!

***

Darjah satu kian melabuhkan tirai, ketika peperiksaan akhir tahun. Adik sekali lagi mendapat keputusan cemerlang, melayakkan adik menaiki pentas buat kali pertama di sekolah rendah. Kawan-kawan adik mengucapkan tahniah. Adik gembira tidak terhingga. Ibu di sebalik orang ramai tersenyum melihat adik. Ya, perbezaan masih ada. Ibu bapa yang anaknya menaiki pentas, pasti akan ke depan bersama kamera, merakamkan saat manis itu dalam kamera. Adik tidak punya kamera. Namun, adik tahu ibu menyimpan kenangan terindah itu dalam hati ibu. Adik tidak kisah ibu ! Adik berlari mendapatkan ibu sejurus hadiah tempat pertama dimiliki.

Yang penting, adik ada ibu. Adik dapat hadiah dari sekolah!


bersambung **